2007年5月15日 星期二

世界杯在我家

寄件者 Cracow, Kraka...


人類有一個共同的通病,就是不知足。比如說,台灣的朋友都會羨慕我,因為世界杯足球賽今年就在我家附近舉辦,因為實在厭煩邱爆料的假髮和鼻孔,可以看世界杯,聽起來實在幸福。



但因為生為人類,就會不知足。我從來就不覺得,世界杯在我家舉行的幸福,反而羨慕高山上的足球杯那些喇嘛們,因為世界杯得來不易,所以更有幸福的泉源。而對我而言,卻是一連惡夢的開始。

遠在世界杯開賽前一個月,我們辦公室就躁動不安,大家開始簽賭。五歐元是不多,但夠我看一場電影,想想還真覺得浪費。但重點不在這,可怕的是,我就要開始知道,哪些隊伍參加世界杯,誰對誰,誰強誰弱,還要隨口說兩句足球經,對我這個看足球只看到兩座門加上兩位門神的白癡,實在是非常非常的為難。

電視上慢慢的看不到正常的運動,只剩足球,不但所有的節目再談足球,廣告都是足球,連天氣都是足球天氣,每天辦公室除了大家不說話的時刻,都充滿的足球,足球是上帝,球經變聖經。

有一天我實在受不了,因為大家聚集在樓下的實驗室看德國對厄瓜多,還堅持我一定要為德國加油。因此逃到城裡,去書店咖啡店看書總行吧,剛坐下來享用美味煎餅,卻在廣播傳來呼喊,德國一比零。沒想到這個人間最後一塊淨土,已經完全淪陷。

麻煩事接踵而來,先是因為足球簽賭,大家開始叫我『最佳亂數產生機』,常被拿來取笑一番,成為足球白癡的代名詞。足球白癡就白癡吧,沒想到還會有朋友跑來考我足球常識,比如說決賽有沒有平手這回事啊,簡直不把我當人看。再來就是,如果你沒看德國對比賽,那可真是會倒楣,首先就一堆人跑到辦公室前對你指指點點,然後說,你身在德國,也該好好的回報一下了吧。我,只能苦笑的說,我是帶衰的,幫誰加油誰就輸,從此以後,大家都叫我不要看德國隊比賽了。

結果,我還是看了德國對義大利的比賽,德國零比二輸了義大利,親愛的朋友,你後悔叫我看比賽了嗎?

(我一直貼舊文,大家不要打我(2006.07.05))

6 意見:

匿名 提到...

哈哈哈哈…這篇又讓我大笑!耶穌升天節長週末的早上,雖然已經九點多,仍然一片寧靜…

唉!怎麼有這麼不上道的台灣來客呢?人家我都嘛去啤酒屋跟大夥大喊大叫大口喝啤酒用力拍手和掏心肺地傷心。贏的時候還會人擠人去遊街哪!

還去咖啡館看書,真是哦!跟本姑娘多學著點啦!

隱形熊 提到...

哈哈,我寧願看棒球,足球我實在不愛,看到一堆人擠來擠去難過啊。

我不是姑娘啊,很難跟姑娘學習勒,哈哈,YVES也很愛足球喔?

匿名 提到...

我也愛看棒球啊!可是在歐洲去那裡才看得到呢?他們很多人連棒球三個壘本壘都弄不清楚。

話說如此,我也只在歐洲杯或世界杯才會關心,美其名是社會觀察好了。那些足球員都變成明星了跟坎城影展看那些花枝招展的演員一樣讓人煩躁,足球與電影本身的好看的主角身份,反而就被取代了。QQ…

匿名 提到...

Hi Ming,

Yes I sometimes like to watch a football match when there are events like World Cup or European Cups. But I'm not very fond. However in 1998 I was jealous because Lucie was so fond of Zidane and Barthez (the main attacker and the goalkeeper of the France team) !

On the other hand I understand that in such periods the omnipresence of the event is quite hard for any reasoning people because it is out of proportion. The 1998 World Cup has even been compared in France with the 1945 Liberation I think such comparison is at best irrelevant, if not shocking. Soccer is just a game, replayed each year nationally and every 4 years at a world or European level, just as other sports like Rugby (popular in France and UK, not in Germany).

So, I would compare the fate of non-fans to that of nonsmokers in French cafes: they should have rights, even in Germany where the football team seems to be a substitute to a national pride which still has problems with the past.

As for the baseball I don't know much. It's a very popular sport in Taiwan. Lucie's brother is very fond of baseball since he was 7. But that's his personal passion, not imposed on others. For me the baseball doesn't seem to lead to the kind of collective feelings/hysteria which arise with football.

Lucie told me something interesting: Jacques Derrida, when he was a boy, wanted to become a professional footballer !

A bientot

Yves

隱形熊 提到...

真的嗎,我超愛看坎城的明星喔,我覺得他們很有趣勒,足球明星我到覺得還好,大概沒熱情。

棒球要到MLB去看,可以付費,免費的大概要裝一些軟體或是到一些網站去看,反正都複複雜雜。

隱形熊 提到...

Hi Yves,

wow you can understand chinese so well that you know what is written in the blog? amazing. Actually in Europe I am happy because I am fan of winter sport like biathlon and slalom, but I really dont like soccer so much because sometimes I find it quite boring to see.

In my institute, they play soccer every week and I have to escape from that, it is kind of torture.